1403/02/01
شرکت مبین بتن - تولید بتن آماده در شیراز
شرکت مبین بتن - تولید بتن آماده در شیراز

بتن آماده شیراز: شرکت مبین بتن

 
  جدیدترین اخبار
TopNews
BottomNews
آرشیو اخبار
 
  اشتراک در خبرنامه
آدرس ایمیل شما:
تلفن همراه(اختیاری):



 
 کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام مبین بتن

telegram mobinbeton

  telegram.me/mobinbeton

 

اینستاگرام مبین بتن  mobinbeton_co

 
 

عمل آوری بتن آماده


عمل آوری ، یعنی نگه داشتن مقدار رطوبت و دمای بتن در حدی رضایت بخش در طی دوره ای مشخص ، که بلافاصله پس از بتن ریزی و اتمام عملیات پرداخت آغاز میشود ، چنانکه بتن بتواند به خواص مورد نظر برسد بعبارت دیگر فرایندی که از افت رطوبت بتن جلوگیری کرده و دمای بتن در حد رضایت بخش حفظ شود ، را عمل آوری بتن گویند .

عمل آوری مراقبتی است که در  7 الی 10روز اول بتن انجام می شود. مطابق شکل زیر که از متون علمی استخراج شده بتنی که از لحظه تخلیه در هوای آزاد قرار بگیرد تنها به 50 درصد مقاومت نمونه ای 28 روزه (که در آزمایشگاه در دما و رطوبت ایده آل قرار دارد) می رسد. اگر این مراقبت 3 روز پیاپی صورت پذیرت مقاومت بتن اجرا شده به بیش از 75 درصد شرایط ایده آل می رسد.  عمل آوری 7 روزه تضمین کننده رسیدن به صد در صد مقاومت شرایط ایده آل می باشد.

نمودار تاثیر عمل آوری بر روی مقاومت بتن

 

 

ویبراتور بتن دستگاهی که جهت خارج کردن حباب های هوا از محل بتون ریزی مورد استفاده قرار می گیرد. ويبراتور تامين کننده نيرو محرکه شلنگ ويبره مي باشد که در انواع موتوري (بنزيني و ديزلي)، برقي- مكانيكي، برقي- كانورتوري و ويبراتوربتن بدنه دسته بندي مي شود که بمنظور خارج کردن حباب های هوا از داخل بتن مورد استفاده قرار میگیرد.

نکته: برای جلوگیری از آب زدگی در بتن توصیه میشود که برای بتن های با اسلامپ بزرگتر از 10 سانتی متر ویبره انجام ندهیم.

ویبراتور


بایستی توجه داشت که عمل آوری مهمترین عامل جلوگیرنده از بروز ترک بعد از بتن ریزی می باشد

.

در مراقبت از بتن باید دو مسئله زیر مورد توجه قرار گیرد:

1-  رطوبت کافی و مناسب

2- دمای مناسب

کنترل دما در هوای معمولی چندان ضرورتی ندارد ولی در هوای بسیار گرم  و بسیار سرد (کمتر از 4 درجه سانتی گراد) باید تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

روش های مراقبت از بتن را می توان در چند دسته اساسی برشمرد:

الف: روش هایی که حضور آب را در کنار بتن تامین می کند که خود به 6 دسته اصلی تقسیم می شوند:

1) ایجاد برکه آب: به این صورت که شرایط مناسب به گونه ای فراهم می شود که در طول دوره مراقبت همواره یک لایه آب به ضخامت حداقل 5 الی 10 سانتیمتر روی سطح بتن قرار گیرد. استفاده از این روش تنها برای سطوح تخت قابل اجرا بوده و برای مکانی مناسب است آب کافی در دسترس بوده و اختلاف دمای آب و بتن بیش از ده درجه نباشد.

برکه آب

 

2) ایجاد مه (آب باشی): ایجاد مه به این معنی است که آب به صورت قطرات ریز و پودری بر روی سطح بتن ریزی پاشیده می شود. و برای مکان هایی مناسب است که دما نسبتا بالا باشد.

ایجاد مه

 

3) پوشش خیس: پوشش نظیر گونی، کرباس و موکت اگر به صورت خیس شده روی بتن قرار گیرند، در مراقبت از سطوح بتنی بسیار مفید خواهند بود. مزایای این روش نسبت به روش قبل در این می باشد که تبخیر آب از این پوشش ها بسیار طولانی مدت تر می باشد. اما عیب این روش  لکه کردن احتمالی سطح بتن است.


پوشش خیس
 

4) استفاده از پوشش نایلونی: روش مناسبی برای جلوگیری از تبخیر آب محسوب می شود. پوشش نایلونی معمولا در مقابل آفتاب خشک شده و پاره می شود.
پوشش نایلونی


 

5) استفاده از مواد محافظ: موادی هستند از جنس موم یا چسب که معمولا با دستگاهی نظیر دستگاه رنگ پاش روی سطح بتن پاشیده می شوند. مناسب برای کارهای است که در ارتفاع اجرا شده  و از نظر وسعت و حجم کوچک باشد علت این امر به این دلیل است که گران بودن این مواد برای استفاده در پروژه های بزرگ صرفه اقتصادی ندارد.

 

6) قالب های درجا نگه داشته شده: قالب های فلزی ازین نظر مناسبند که آب بتن را محبوس نموده و به هیچ وجه اجازه نمی دهند که آب از بتن تبخیر شود. در مورد قالب های چوبی بایستی توجه کرد که این قالب ها تا حدودی آب بتن را جذب کرده پس بایستی مراقبت ویژه ای در باره قالب چوبی لحاظ شود.

 

ب) روش هایی که با ایجاد حرارت زیاد همراه با رطوبت کافی، گیرش بتن را تسریع میکند.

1) استفاده از جریان بخار آب: در این روش جریانی از بخار آب دمای بتن را به دمای 80 الی 100 درجه سانتیگراد می رساند و با تسریع گیرش مراقبت 7 روزه به 48 ساعت تقلیل می یابد. استفاده از این روش برای بتن پیش ساخته مناسب است و برای بتن درجا کاربرد ندارد.

2) استفاده از بخار آب همراه با فشار: دمای حدود 150 درجه با بخار آب به همراه فشار به قطعه که در یک محفظه قرار دارد تزریق می شود. در کارگاه ها و کارخانه پیش ساخته و پیش تنیده از این روش برای مقاربت از قطعات پیش ساخته استفاده می شود.

بایستی توجه داشت که حرارت در دو روش پیشین به همراه با بخار و رطوبت به بتن اعمال می شود. و از این منظر ضرری برای بتن ایجاد نمی کند.

 

مراقبت از بتن در هوای سرد

به جز موارد ذکر شده در بالا مراقبت از بتن در هوای سرد معمولا نیاز به تکنیک های دیگری دارد چون در هوای سرد نگرانی آنچنانی برای تبخیر رطوبت وجود ندارد. مسئله اصلی در هوای سرد یخ زدن آب موجود در آن می باشد. حتی اگر خطر احتمال یخ زدگی وجود نداشته باشد سرد بودن هوا گیرش بتن را به تاخیر انداخته و دوره مراقبت از آن را طولانی می کند بنابراین برای تامین حرارت بایستی تدابیری اندیشیده شود.

از جمله این روش ها استفاده از عایق است که معمولا پوشش های عایق پشم شیشه مناسبترین آنها می باشد. با توجه به اینکه بتن در هنگام گرفتن، گرمازا بوده و گرمای آزاد شده، دمای محدوده خود را بالا می برد بنابراین اگر پوششی عایق روی بتن کشیده شود دمای بتن از دمای محیط بالاتر رفته و به دلیل عایق بودن پوشش روی بتن تبادل حرارتی بتن با محیط خارج قطع شده و در نتیجه دمای قطعه بتنی نسبت به دمای بیرون بالاتر حفظ می شود. این تکنیک ساده و عملی برای دمای حدود صفر مناسب می باشد.

کاور کردن کارگاه بتن ریزی

کاور کردن کارگاه بتن ریزی

اگر دما زیر صفر درجه باشد استفاده از پوشش هایی که مجهز به وسائل گرمازا هستند مناسب می باشد. استفاده از این روش بایستی توجیه اقتصادی داشته باشد. استفاده از بخاری و شعله نیز در کارگاه های سر بسته مناسب است.

بنابراین مراقبت از بتن در هوای گرم مربوط به مشکل رطوبت و در هوای سرد مربوط به کمبود حرارت مناسب می باشد.

عمل آوری مهمترین عامل جلو گیرنده از بروز ترک بعد از بتن ریزی می باشد

تولید بتن آماده در شیراز, قیمت بتن آماده در شیراز, تولیدی بتن آماده در شیراز, پخش بتن آماده در شیراز, بهترین بتن آماده در شیراز, شرکت تولید بتن آماده در شیراز, شرکت مبین بتن شیراز تولید کننده انواع بتن آماده در شیراز, فروش مصالح ساختمانی در شیراز, فروش ماسه و بتن در شیراز

 
 
 
 

استاندارد بتن

.تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای شرکت مبین بتن می باشد

 

بتن آماده شیراز, مبین بتن, بتن آماده استاندارد در شیراز, بتن آماده شیراز, شرکت بتن آماده, فروش بتن آماده, تولید و فروش بتن آماده در شیراز, تولید بتن آماده, مبین بتن پرنیان, شرکت مبین بتن, شرکت مبین بتن پرنیان, بتون آماده, بزرگترین تولیدکننده بتن آماده, بتن آماده, بتن آماده صادقی,شیراز بتن, بتن شیراز, تولید بتن شیراز, تولید بتن آماده, بتن شیراز, شیراز بتن, بتن استاندارد شیراز, بتن آماده استاندارد در شیراز



.: Powered By KSPgroup.ir :.
.: Power By luxeweb.ir :. .: Power By shiraz-site.ir :. .: Power By shiraz-site.com :.
line
پیوند ها
line
انجمن بتن ایران
موسسه بتن آمریکا ـ ACI
اداره کل استاندارد فارس
سازمان نظام مهندسی فارس
خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس
طراح سایت
line
دسترسی سریع
line
خانه
تماس با ما
مقالات
نظرات و پیشنهادات
نظرسنجی
لیست قیمت بتن آماده شیراز
شرکت های بتن آماده شیراز
قیمت روز بتن آماده در شیراز
بتن آماده شیراز
line

شرکت مبین بتن شیراز

آدرس دفتر مرکزی :

شیراز- معالی آباد-نبش خیابان رهبرماه

مجتمع آفتاب فارس طبقه 3 واحد 504

کد پستی دفتر : 7187783813

آدرس کارخانه : شیراز - ورودی دوم صدرا

ناحیه صنعتی صدرا - شرکت مبین بتن

کد پستی کارخانه : 7199158844

فروش   :  09357062006

شماره تماس دفتر

07136242006

مدیریت  :   09171176264_09171176885

انتقاد و پیشنهاد / شکایت: 09171176264